vrijdag 29 december 2017

Jaipur - Tijgers spotten in Ranthambhore

TIJGER ALERT Vandaag stond een relatief korte rit op het programma. We hebben de drukke stad van Jaipur verlaten en door een uitgestrekt landbouwgebied gereden naar Ranthambhore. Onderweg trok het dagelijkse leven van India aan ons voorbij. In Jaipur begon dat met mensen die tussen het vuil op straat naar eten zoeken, gezinnen die met kleine kinderen op straat leven, families op een kar achter een kameel, vrouwen die zittend op straat een stapeltje fruit proberen te verkopen, vrouwen die hout sprokkelen langs de weg en dat dan op hun hoofd vervoeren zodat ze er hun eten op kunnen koken, maar ook lachende kinderen die naar ons zwaaien als we langs rijden. Na een reis van 5 uur door droge landschappen en af en toe een dorpje zijn we aangekomen bij een zeer fijn hotel gelegen in Ranthambore (hotel Ranthambhore Regency). Vanwaar dit tijger alert? Nou dit is de locatie waar we morgen op safari gaan en mogelijk tijgers, panters en andere mooie beesten kunnen spotten! Na een lunch in het hotel bleek het mogelijk om een apen tempel te bezoeken aan de voet van het tijger reservaat. Daar hoefde we dan ook niet lang over na te denken en binnen de kortste keren zaten we in een open jeep op weg naar de tempel. Tijdens de trip hadden we de beschikking over een gids. Omdat we fans zijn van Disney films vroegen we de gids of hij de film Jungle Book kende. Na een paar karakters uit de film opgenoemd te hebben, bleken alle namen overeen te komen met de Hindi taal. Zo heet de beer in de film Baloo, wat in Hindi “beer“ betekent. Ook het verdwaalde jongetje in de film heet Mowgli, wat betekent “ stoer stout jongetje” . Dit was wel even een eye opener voor ons. Echter hebben de Disney makers een fout gemaakt bij de naam van de tijger, deze heet in de film Shere Khan. Vertaald vanuit het Hindi betekend dit “ heer leeuw” wat natuurlijk een fikse blunder is. Een tijger is namelijk in hindi “ Bagh”. De Disney makers hadden dit karakter dus beter Bagh Khan kunnen noemen. Tijdens onze wandeling door de tempel kwamen we veel apen tegen. Ook zagen we veel paralellen met de film “Jungle Book”. Het lijkt wel of ze hier op deze plek hun inspiratie opgedaan hebben. Na dit avontuur zijn we terug naar het hotel gegaan waar we snel wat gegeten hebben. Want morgen moeten we vroeg op...Pam pam pam paaaaaam, we gaan proberen een tijger te spotten (om de kans extra groot te maken hebben we zelfs nog een offer gedaan in een Hindi tempel). Welterusten beste blogspotters! TIJGER ALERT
Link naar album van de dag.